O NÁS
ZÁZEMÍ LESNÍ ŠKOLKY
Zázemím Dětského lesního klubu INDIÁNEK je " EKO farma SORKOV" mezi Chebem a Libou. V rámci objektu je dětskému klubu k dispozici týpí se sociálním zařízením a tekoucí studenou i teplou vodou. Místnost je vytápěná.
Dále se lesní klub pohybuje v nedaleké lokalitě. Na místě jsou dřevěné stavby. Jedna slouží jak klubovna v terénu. Druhá jako sklad pomůcek. K dispozici je suché WC. Kryté sezení, pískoviště, rozlehlá louka, trnkovobezový háj a potok.
CÍLE LESNÍ ŠKOLKY
Základní cíle Dětského lesního klubu INDIÁNEK
- podporovat a vychovávat děti, mládež i dospělé k šetrnému přístupu a úctě k přírodě
- podporovat zdravý životní styl, principy trvale udržitelného rozvoje a zásady ekologické výchovy
- podporovat veřejnost, rodiče a učitele ve vzájemném setkávání a aktivním využívání jejich schopností a znalostí, podporovat a rozvíjet přátelství, respekt a vědomí sounáležitosti v mezilidských vztazích
- podporovat harmonizaci profesního a rodinného života
PEDAGOGICKÁ KONCEPCE
U nás jsou převzaty jen některé věci z těchto koncepcí.
Pedagogická koncepce
V dětském lesním klubu INDIÁNEK podporujeme u dětí povědomí o okolním světě, o příčinách a následcích vlivu člověka na životní prostředí. Vytváříme tím základy pro otevřený a zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Učíme děti vnímat přirozenou sounáležitost s přírodou a rytmus ročních cyklů.
Přirozeným pohybem dětí v přírodě jsou rozvíjeny jejich fyzické dovednosti a hrubá i jemná motorika. Děti jsou zdatnější v sebeobsluze.
V prostředí lesního klubu vytváříme emočně bezpečné prostředí, ve kterém jsou děti bezvýhradně přijímány. Pocit duševní pohody a láskyplného přijetí pak podporuje rozvoj intelektu, řeči, jazyka, citů, vůle, představivosti, fantazie a mezilidských vztahů.
Inspirace
Koncept lesních mateřských škol - pedagogové připravují program, který přirozeně vychází z ročního období a místa, kde se dané činnosti odehrávají. Jako pracovní pomůcky slouží většinou přírodniny – semena a plody rostlin pro rozvoj jemné motoriky, klacíky jako hudební nástroje. Děti poznávají všemi smysly – vůni květin, povrch kůry stromů a snaží se najít souvislosti.
Waldorfská pedagogika - waldorfskou pedagogiku zastupuje práce s přírodními materiály a volná a svobodná hra dětí, kde mohou projevovat svou fantazii a napodobují skutečný život. V každodenním programu se objevuje práce s rytmem, rytmicky se opakující činnosti a objevování nových souvislostí. Waldorfská pedagogika je inspirací pro pořádání slavností a vychází z lidových tradic. Spočívá v přípravě, malování a tvoření předmětů k oslavě, zahrnuje tematické vyprávění, učení nových říkanek, pranostik a písní. Na přípravě slavností se úzce podílejí rodiče.
Montessori pedagogika - náš lesní klub z ní využívá zejména přístup k dítěti, kdy si dítě samo nalézá činnost a pracuje dle svého zájmu a senzitivního období a poté vyvozuje závěry. Učí se respektu k druhým a ohleduplnosti díky věkové smíšenosti skupiny. Věkově smíšená skupina umožňuje učit se sociálním dovednostem jako spolupráce, pomoc druhým, trpělivosti, respektu k druhým.
Koncept respektovat a být respektován - partnerský způsob vedení dětí. Ústředním pojmem tohoto výchovného konceptu je zodpovědnost sama k sobě, za svoje chování i za jeho následky. Koncept klade důraz na pozornější naslouchání dětem. Dává prostor, tam kde je to možné, aby dítě rozhodovalo samo, a respektuje jeho rozhodnutí.
Dramatická výchova - pro učení se v předškolním věku je vhodné vyprávění příběhů a pohádek a jejich následná dramatizace za pomoci hudby, tance, zpěvu, divadla, ale i ruční, řemeslné a umělecké práce. Probouzí v dětech představivost, kreativitu, zájem o učení a pomáhají poznávat okolní svět. Pokud se tak děje v každodenním kontaktu s přírodou, je to nejpřirozenější způsob jak podpořit zdravý rozvoj dětí.